Amerykański morderca o polskich korzeniach – Richard Kuklinski. Czy zabijanie miał we krwi?

Richard Kuklinski, fot. Wikimedia Commons

Czy możliwe jest, aby dzięki poszukiwaniom genealogicznym dowieść, że jeden z najbardziej znanych amerykańskich morderców polskiego pochodzenia, odziedziczył patologiczne zachowania po przodkach?

Dział „Genealogie znanych Polaków” zawierał dotychczas postaci, które pozytywnie zapisały się w historii Polski: artystów, polityków, naukowców. Są jednak też tacy przedstawiciele polskiego narodu, do których czasami trudno nam się przyznać. A ich czyny czy dokonania, można oceniać tylko negatywnie.

Dlatego warto przybliżyć postać Richarda Kuklinskiego – amerykańskiego gangstera i płatnego zabójcę polskiego pochodzenia, który prawdopodobnie zamordował ponad 200 osób. W Polsce nie jest to postać szeroko znana, ale w USA na jego temat napisano kilka książek, a w 2012 r. nakręcono film „The Iceman” z Michaelem Shannonem w roli Kuklinskiego. Postać ta wzbudziła moją ciekawość także ze względu na zbieżność imienia i nazwiska z Ryszardem Kuklińskim – pułkownikiem Ludowego Wojska Polskiego i współpracownikiem CIA, którego genealogia została opisana w More Maiorum w marcu 2014 r.

Richard Leonard Kuklinski urodził się 11 kwietnia 1935 r. w Jersey City w stanie New Jersey, zmarł 5 marca 2006 r. w więzieniu w Trenton, również w stanie New Jersey. Był synem Stanleya Kuklinskiego – imigranta z Polski, pracującego na kolei jako hamulcowy, oraz Anny McNally – córki imigrantów z Irlandii, robotnicy w zakładzie mięsnym. Kuklinscy tworzyli patologiczną rodzinę, w której nadużywano alkoholu i regularnie stosowano przemoc, czego tragicznym wyrazem była śmierć starszego brata Richarda – Floriana Kuklinskiego (1933-1941), pobitego na śmierć przez własnego ojca.

Richard wcześnie zaczął wykazywać sadystyczne skłonności – najpierw znęcał się nad zwierzętami, później także nad ludźmi – pierwszego morderstwa dokonał w wieku 14 lat, później mordował „dla sportu”, a w latach 60. zaczął pracować dla rodzin mafijnych DeCavalcante i Gambino jako płatny zabójca.

Został aresztowany 17 grudnia 1986 r. i skazany na karę pięciokrotnego dożywocia. Operacja policji, dzięki której został aresztowany, nosiła kryptonim „Iceman”, w związku z jego zwyczajem mrożenia zwłok w celu zamaskowania daty śmierci ofiar. Dziś znany jest właśnie pod takim przydomkiem. Według psychiatry Parka Dietza, który rozmawiał ze skazanym w więzieniu, Richard Kuklinski odziedziczył skłonność do aspołecznych zachowań po swoich rodzicach, a panująca w rodzinnym domu przemoc jeszcze je wzmocniła. Można zatem stwierdzić, że jego genealogia zadecydowała
o tym, kim się stał.

Niniejszy artykuł opisuje genealogię Richarda Kuklinskiego ze strony jego ojca – Stanleya. Pomijam więc przodków Anny McNally. Kwerenda wykazała, że przodkowie Stanleya Kuklinskiego pochodzą z północnego Mazowsza, przede wszystkim z powiatu ciechanowskiego, ale także z powiatów: mławskiego, ostrołęckiego, przasnyskiego i płońskiego.

W ojcu „Icemana” płynęła przede wszystkim krew włościańska, ale nie tylko. Jego babka pochodziła z rodziny szlacheckiej. Rodowód Kuklinskiego jest w większości polski, ale część przodków była niemieckiego pochodzenia – prawdopodobnie Niemcem był jego prapradziadek. Nie wygląda też na to, by Richard Kuklinski miał coś wspólnego z Ryszardem Kuklińskim – „Kuklińscy pułkownika” pochodzili z południowego Mazowsza z okolic Radomia, „Kuklińscy zabójcy” z parafii Krzynowłoga Wielka w powiecie przasnyskim.

Kuklińscy w źródłach amerykańskich

Rodzinę Stanleya i Anny Kuklinskich można znaleźć w amerykańskim spisie powszechnym z 1940 r. Według tego dokumentu, Stanley Kuklinski, mający 33 lata (czyli urodzony w 1906 lub 1907 r. w Polsce), mieszkał ze swoją 29-letnią żoną Anną, i dwójką dzieci – Florianem, 7-latkiem i Richardem, 5-latkiem w Jersey City przy czwartej ulicy 210.

Zbieżność imion rodziców i dzieci oraz dat urodzenia dzieci z informacjami z innych źródeł pozwala z całą pewnością stwierdzić, że ten wpis dotyczy rodziny „Icemana”. Według dostępnych źródeł, Stanley Kuklinski przybył do USA ze swoimi rodzicami, zasadna jest zatem próba odnalezienia ich na podstawie informacji ze spisów powszechnych. Przeszukałem wcześniejsze spisy w poszukiwaniu Stanleya Kuklinskiego, urodzonego w okolicach 1907 r. w Polsce.

W spisie z 1920 r. znaleźć można tylko jeden pasujący wpis. Stanley Kuklinski był synem Johna i Mary Kuklinskich, mieszkających w Jersey City, a więc w tej samej miejscowości, w której rodzina „Icemana” mieszkała 20 lat później. John i Mary Kuklinscy wraz z synem pojawiają się także w spisach z 1930 r., a także z 1940 r., już bez syna Stanleya – a wiadomo, że oj­ciec „Icemana” był wtedy głową wła­snego gospodarstwa domowego.

W spisie z 1930 r. pojawia się jeszcze Stanley Kuklinski lat 22, urodzony w Polsce, syn Josepha i Theresy, zamieszkały w West Allis w stanie Wisconsin. Jednak porównanie tego wpisu z informacjami ze spisu w 1940 r., pozwala go wykluczyć – wówczas wciąż mieszkał on w West Allis z żoną Esther.

Spis ludności USA z roku 1940, fot. Family Search

Na podstawie informacji ze spisów powszechnych USA stawiam tezę, że Stanley Kuklinski był synem Johna (urodzonego 1883/1884 w Polsce) i Mary (urodzonej 1884/1885 w Polsce). Według spisu z 1920 r. John Kuklinski przybył do USA w 1907 r., jego żona trzy lata później. Informuje on równie o pozostałych dzieciach pary: Helen (urodzona 1904/1905 w Polsce),
Stellę (urodzona 1906/1907 w Polsce), Mary (urodzona 1911/1912 w Polsce), Sophie (urodzona 1913/1914 w New Jersey) i Johna (urodzony 1915/1916 w New Jersey).

Te informacje okazały się być wystarczające, by zlokalizować rodzinę Kuklińskich w Polsce. W parafii Przasnysz mieszkało małżeństwo Jana Kuklińskiego (urodzonego w 1884 r.) i Marianny z Wróblewskich (urodzonej w 1885 r.), które miało dzieci: Helenę w 1904 r., Stanisławę w 1906 r., Stanisława w 1906 r. (Stanisława była jego siostrą bliźniaczką) i Zofię w 1913 r.
Zbieżność dat i imion jest tak duża, że możliwość błędnej identyfikacji jest minimalna. Jedyną nieścisłością jest miejsce urodzenia Zofii Kuklińskiej – według amerykańskiego spisu powszechnego urodziła się już w USA, tymczasem jej akt urodzenia znajduje się w aktach parafii Przasnysz.

Kuklińscy w źródłach polskich

Stanisław (Stanley) Kukliński – ojciec Richarda, urodził się 22 grudnia 1906 r. w Karwaczu w obecnym powiecie przasnyskim (województwo mazowieckie). Jego rodzice – Jan Kukliński i Marianna Wróblewska wzięli ślub 1 października 1904 r. Ich rodzina przeniosła się na stałe do USA między 1913 a 1920 r. (a więc później niż wynikałoby to z informacji ze spisów amerykańskich). Jan Kukliński urodził się w Przasnyszu 17 sierpnia 1884 r. jako syn Antoniego Kuklińskiego i Teofili Smolińskiej. W momencie ślubu Jan Kukliński pracował jako służący w Karwaczu, przy urodzeniach kolejnych dzieci był opisywany jako robotnik. Według spisu powszechnego USA w 1940 r. był piekarzem.

Akt urodzenia Stanisława Kuklińskiego, fot. metryki.genealodzy.pl

Ojciec Jana Kuklińskiego, czyli pradziadek „Icemana” – Antoni, urodził się 21 kwietnia 1821 r. w Bogdanach Chmielewie (parafia Krzynowłoga Wielka, obecnie powiat przasnyski). W akcie chrztu jego nazwisko zapisano Kukleński. Był synem Piotra Kukleńskiego – kopczarz, i Elżbieta Orzeł vel Orłowska. W 1845 r. poślubił w Krzynowłodze Wielkiej Teklę Kalinowską.

W latach 1846 i 1848 w Krzynowłodze Wielkiej rodziły mu się dzieci, w aktach występował jako kopczarz i parobek. W 1851 w Dzierzgówku (parafia Dzierzgowo, powiat mławski) urodził mu się syn. W 1857 rodzina Kuklińskich pojawiła się w Przasnyszu, w latach 1857 i 1859 rodziły im się tu kolejne dzieci, a Antoni był opisywany jako służący i wyrobnik.
Tekla z Kalinowskich zmarła 19 października 1862 r. w Przasnyszu.

19 listopada 1862 (po miesiącu) Antoni wziął ślub z Rozalią Zabłocką, z którą rodziły mu się dzieci w latach 1863, 1867, 1871 i 1876, a w aktach urodzeń figurował jako szewc, wyrobnik albo robotnik. Rozalia z Zabłockich zmarła 23 listopada 1876 r. w Przasnyszu. W 1877 r. w Grudusku (powiat ciechanowski) Antoni Kukliński wziął ślub z trzecią żoną – Teofilą Smolińską. Również i z tego małżeństwa w latach 1878, 1880, 1882 i 1884 narodziły się dzieci. Teofila Smolińska zmarła 11 listopada 1887 r. w Lesznie w parafii Przasnysz. 25 listopada 1888 r. Kukliński poślubił czwartą żonę – Konstancję Chaborską i miał z nią córkę urodzoną w 1893 r. w Lesznie. Antoni Kukliński zmarł w Zawadkach w parafii Przasnysz w 1899 r.

Fragment aktu urodzenia Antoniego Kuklińskiego, fot. metryki.genealodzy.pl

Łącznie Antoni Kukliński miał cztery żony i spłodził co najmniej czternaścioro dzieci. O ile genealodzy wiedzą o tym, że poczwórny ożenek nie jest niczym nadzwyczajnym, o tyle w tym przypadku warto spojrzeć na to zjawisko w kontekście dziedzicznej przemocy, która ujawniła się w rodzinach wnuka i prawnuka Antoniego Kuklińskiego.

Wszystkie trzy pierwsze żony Kuklińskiego zmarły w podobnym wieku (ok. 40 lat), a świeżo owdowiały mężczyzna za każdym razem brał sobie za żonę młodą pannę. Czy to zbieg okoliczności, czy może zapisany w aktach metrykalnych dowód przemocy w tej rodzinie? Zapewne więcej światła na tę sprawę mogłoby rzucić przeanalizowanie aktów zgonów dzieci Kuklińskiego – czy umierały wcześniej niż inne dzieci wychowywane w podobnych warunkach? To już jednak wymagałoby obszernej analizy procesu śmiertelności w parafiach, w których żył Kukliński. Na razie poruszam się zatem tylko w świecie spekulacji.

Piotr Kukleński – ojciec Antoniego, urodził się ok. 1790 r. jako syn Mateusza Kukleńskiego (kopczarza zmarłego 15 listopada 1814 r. w Bogdanach Wielkich w parafii Krzynowłoga Wielka) i Katarzyny z domu Kraska (zmarła przed mężem, który ożenił się potem z Marianną z Przeciochów).  16 listopada 1817 r. Piotr Kukleński – parobek we dworze w Bogdanach Wielkich, poślubił w Krzynowłodze Wielkiej Elżbietę Orzeł, urodzoną w 1794 r. w parafii Baranowo (powiat ostrołęcki) z Michała Orła, kopczarza w Błędowie w parafii Baranowo i Magdaleny z Kurków. Michał Orzeł i Magdalena Kurek wzięli ślub w 1786 r.  w parafii Chorzele (powiat przasnyski).

Fragment aktu ślubu Piotra Kuklińskiego, fot. metryki.genealodzy.pl

Michał zmarł przed 1817 r. w parafii Baranowo, jego żona przeżyła go i należała do parafii Chorzele. Piotr Kukleński, po ślubie opisywany mianem kopczarza, i Elżbieta Orzeł mieli co najmniej czworo dzieci, które rodziły się w parafii Krzynowłoga Wielka w latach 1819, 1821, 1826 i 1828.

Piotr Kukleński zmarł 3 czerwca 1829 r. w Ulatowie Niwce w parafii Krzynowłoga Wielka. Elżbieta z domu Orzeł wyszła po jego śmierci za Jana Szuździarę. Żyła jeszcze w 1845 r. Smoleńscy i inni szlacheccy przodkowie „Icemana” Teofila Smolińska (vel Smoleńska) – babka ojczysta Stanisława (Stanleya) Kuklińskiego, urodziła się 17 sierpnia 1849 r. w Purzycach Pomianach (parafia Grudusk) jako córka Antoniego i Joanny ze Szczepkowskich. Jej ojciec Antoni Smoleński w aktach urodzeń swoich dzieci w latach 1847-1865 występował jako wyrobnik, ale analiza wcześniejszych dokumentów wskazuje, że zarówno on, jak i jego żona, byli pochodzenia szlacheckiego. Dlaczego zatem Teofila Smoleńska poślubiła włościanina Antoniego Kuklińskiego? Prawdopodobnie ze względu na córkę Annę, którą Teofila urodziła jako panna w Purzycach Pomianach w 1872 r.

Z moich obserwacji wynika, że częstą praktyką było wydawanie córek szlacheckich, które zaszły w ciążę w stanie panieńskim, za chłopów. Antoni Smoleński urodził się 7 stycznia 1824 r. w Pniewie Wielkim (parafia Lekowo) i zmarł 6 stycznia 1871 r. w Purzycach Pomianach. 7 lutego 1847 w Grudusku poślubił Joannę Szczepkowską, c. Walentego. Jego rodzicami byli Tomasz Smoleński i Franciszka Humięcka – dziedzice częściowi w Pniewie Wielkim. Tomasz Smoleński urodził się ok. 1787 r. w parafii Lekowo, zmarł 23 października 1855 r. w Pniewie Wielkim, był synem Michała i Katarzyny Nowowieyskiej, dziedziców w Pniewie Wielkim zmarłych przed 1817 r. Franciszka Humięcka urodziła się ok. 1801 r. w parafii Lekowo, jako córka Józefa i Teresy Pniewskiej, dziedziców w Gąskach (parafia Ciechanów). Teresa Pniewska zmarła 6 lutego 1828 r. w Gąskach, była córką Benedykta i Katarzyny z Pniewskich. Tomasz Smoleński i Franciszka Humięcka wzięli ślub 15 lutego 1817 r. w Ciechanowie.

Joanna Szczepkowska urodziła się 29 października 1822 r. w Kołakach Wielkich (parafia Grudusk), zmarła 27 września 1876 r. w Purzycach Pomianach. Była córką Walentego i Agnieszki z Pszczółkowskich, dziedziców w Kołakach Wielkich.

Walenty Szczepkowski urodził się ok. 1799 r. w parafii Grudusk jako syn Wojciecha i Rozalii z Borzuchowskich, dzierżawców w Kołakach Wielkich, żył jeszcze w 1858 r. (jako dożywotnik w Purzycach Pomianach) i wziął wtedy ślub z Wiktorią Zakrzewską. Wojciech Szczepkowski urodził się ok. 1768 r. w Purzycach Pomianach, umarł w tej samej miejscowości 15 czerwca 1832 r. jako dziedzic części tej wsi. Był synem Pawła i Ewy z Purzyckich. Rozalia Borzuchowska zmarła w Purzycach Pomianach 18 stycznia 1829 r., była córką Grzegorza i Katarzyny z Purzyckich. Katarzyna Purzycka zmarła 16 sierpnia 1811 r. w Purzycach Pomianach. Agnieszka Pszczółkowska urodziła się ok. 1793 r. w parafii Grudusk jako córka Wawrzyńca i Marianny Gościmińskiej dziedziców na Kołakach Wielkich. Zmarła 29 stycznia 1851 r. w Purzycach Pomianach. Jej brata, Onufrego Pszczółkowskiego (ok. 1798-1855), można odnaleźć w Wielkiej Genealogii Minakowskiego (sw.439712).

Wróblewscy

Marianna Wróblewska – matka Stanisława (Stanleya) Kuklińskiego, była córką Antoniego Wróblewskiego i Eleonory Nejman, urodzoną ok. 1885 r. w Chrzanowie w parafii ciechanowskiej. Antoni Wróblewski urodził się we wsi Kotermań (parafia Ciechanów) 4 czerwca 1833 r. jako syn Macieja i Marianny Liszewskiej. Po odbyciu służby wojskowej w armii rosyjskiej, 13 września 1875 r. w Ciechanowie poślubił Eleonorę (lub Leokadię) Antoninę Nejman. W 1885 r. był służącym w Gostkowie. Zmarł 29 marca 1910 r. w Karwaczu w parafii Przasnysz.

Akt urodzenia Anny Smoleńskiej, fot. metryki.genealodzy.pl

Maciej Wróblewski urodził się ok. 1806 r. w Jałowej Wsi w parafii Ciechanów jako syn Józefa lub Błażeja i Tekli z Rosiaków Wróblewskich vel Wróblaków. Był gospodarzem we wsi Jałowa Wieś i Kotermań. W 1826 r. w parafii Łysakowo (powiat ciechanowski) poślubił Barbarę Śliwczak. Zmarła ona w 1830 r., a Maciej Wróblewski 13 lutego 1831 r. w Ciechanowie poślubił Mariannę Liszewską urodzoną ok. 1803 r. w Koziminach w parafii płońskiej z Józefa i Marianny Liszewskich.

W 1840 r., po śmierci Marianny Liszewskiej, poślubił Mariannę z Kopczeńskich. Zmarł 19 grudnia 1848 r. w Jałowej Wsi. Ojciec Macieja Wróblewskiego, Błażej Wróblak, zmarł w parafii ciechanowskiej w 1808 r., po czym matka Macieja, Tekla z Rosiaków wzięła ślub z Janem Michalczakiem w 1810 r.

Nejmanowie

Eleonora Antonina Nejman – babka macierzysta Stanisława (Stanleya) Kuklińskiego, urodziła się w Regiminie (powiat ciechanowski, parafia Lekowo) 10 marca 1857 r. jako córka Jana i Rozalii z Pawłowskich. Jak już wcześniej opisałem, wyszła za Antoniego Wróblewskiego.

W 1890 r. urodziła syna Józefa Wróblewskiego, który został w akcie urodzenia opisany jako dziecko pozamałżeńskie (mąż wtedy żył).  Zmarła 24 maja 1892 r. w Niestumie (parafia Ciechanów).  Na podstawie brzmienia nazwiska wysnuwam wniosek, że Nejmanowie byli rodziną pochodzenia niemieckiego.

Jan Nejman urodził się ok. 1824 r. w Karniewie (w parafii Lekowo znajduje się taka miejscowość, ale w aktach brak jest świadectwa urodzenia, może zatem chodzić o Karniewo w powiecie makowskim) jako syn Walentego i Agnieszki z Kopczyńskich. W księgach metrykalnych występował najpierw jako parobek, potem jako zagrodnik. 20 października 1850 r.
w Lekowie poślubił Rozalię Pawłowską. Jan Nejman zmarł w Pawłowie (parafia Lekowo) 25 marca 1865 r. i zostawił owdowiałą żonę.

Akt ślubu Macieja Wróblewskiego, fot. metryki.genealodzy.pl

Walenty Nejman urodził się 14 lutego 1797 r. w parafii Strzegowo (powiat mławski) jako syn Chryzostoma (lub Wawrzyńca) i Katarzyny. W spisie aktów urodzenia parafii Strzegowo został zapisany pod nazwiskiem Niemiecki, a nie Nejman, co zdaje się potwierdzać tezę o niemieckim pochodzeniu rodziny. 18 lutego 1816 r. Walenty Nejman – zdun, wziął w Lekowie ślub z Agnieszką Kopczyńską, ur. ok. 1798 r. w parafii Lekowo w rodzinie Tomasza i Anny z domu Nowotczyńskiej lub Jakubówny. Walenty zmarł w Malechach w parafii Karniewo (powiat makowski) przed 1827 r., kiedy to jego żona Agnieszka Kopczyńska, jako wdowa poślubiła w Opinogórze (powiat ciechanowski) Antoniego Smoleniaka. Tomasz Kopczyński był kopczarzem w Lekowie, a w 1816 r. został zapisany także jako sołtys. Zmarł 16 stycznia 1839 r. w Regiminie, a jego żona Anna  18 lutego 1836 r. w tej samej miejscowości.

Rozalia Pawłowska – żona Jana Nejmana, urodziła się ok. 1825 r. w Gostkowie w parafii Ciechanów jako córka Augustyna i Łucji Petrykowskiej. Augustyn Pawłowski i Łucja Petrykowska wzięli ślub w 1802 r. w Ciechanowie. Augustyn zmarł 27 grudnia 1832 r. w Gostkowie, a w aktach metrykalnych był zapisywany jako wyrobnik i kopczarz. Łucja Petrykowska zmarła
22 marca 1829 r. w Gostkowie.

Bibliografia:

  1. Carlo Philip, The Ice Man: Confessions of a Mafia Contract Killer, Nowy Jork 2006,
  2. Amerykańskie spisy powszechne z lat 1920, 1930, 1940,
  3. Akta metrykalne parafii rzymskokatolickich: Baranowo, Chorzele, Ciechanów, Dzierzgowo, Grudusk, Krzynowłoga Wielka, Lekowo, Łysakowo, Opinogóra, Przasnysz, Strzegowo.

Autor: Marcin Luziński. Pierwotne miejsce publikacji More Maiorum nr 1(36)/2016.